Min son har skaffat sig en liten studio i ett data och musikrum. Har varit med och kopplat upp mixerbord och övrig utrustning samt byggt bordet som mixern står på. Bordet kommer från Härnösand så det blev en resa på ca:100 mil fram och tillbaka på en dag. är ett 24 kanalers in linbord. så det betyder 48 kanaler in och 8 sub grupper ut. Det är ett BHERINGER SX4882. Till detta har han ett antal kompressorer och studioeko. 2 stora EQ kopplade för medhörningen en HELIX effektbox (som nu är utbyt) för instrument. Ett antal olika gitarrer 2 st dubbla trådlösa överföringar mellan instrument och mixer. Lite olika mickar samt kabel i massor. Som monitorer har han 2 olika typer av M-Audio
Finns lite olika gitarrlådor också. Ett häftigt ljudkort finns även i studion. Samt en hel drös med olika smålådor för anslutning till gitarrer. Själv har jag ett förflutet inom musik, ljud och studio arbete sedan 60 talet fram till 1986. Då slutat jag med musik och ljud studio arbete. Det blev datorer på heltid. Frånsett en tid på 2005-06. Då jag hade en del studioprylar i lägenheten. (Bilder kommer) Se längre ned på sidan.
När man mäter i lokaler så finns det flera skar man mäter upp. Dels ekot (som man inte vill ha) dels hur ser frekvenskurvan ut. Detta göt man på olika ställen i lokalen, Genom detta kan man utläsa hur man skall förändra lokalens akustiska utformning dels på hur man skall använda den med även att det skall låta bra i mikrofonerna. Sedan är det läckage mellan kontrollrum och studio men även ljud som kommer utifrån (störande ljud).
Utrustningen som består av lite utrustning så som ett antal olika datorprogram, ljudkort och en specificerad mät mikrofon. Anledning till denna mikrofon är att den inte tillför någon karaktär och att den är rak i frekvenskurvan. Den är också rund upptagande. Oftast är mikrofonerna kalibrerade och har en kurva utritad på papper samt att man får en fil med uppgifter som skall laddas upp i respektive mät program.
Nedan ser du den modifierad VOX lådan. Har fylt uoo med specialskum. Detta för att ändra frekvenskurva så att den passar bättre för att använda som mät högtalare. Förstärkaren har rörslutsteg på 30W och en 8 ohm högtalare. Kommer ev att montera en baskanal på baksidan..
Det viktigaste programmet är REW. Detta program är gratis och innehåller ett antal användbara delprogram Sedan så har jag flera andra program för att underlätta diverse mätningar. Många olika program används för olika mätningar. Exempel är spektrum analysatorer. Även ett program som jag har upptäckt är fas analysator. Med denna kan man kolla om det finns fasfel i mixerbord kalblar som är anslutna till detta. detta gäller i första hand balanserade kablar. kablar mellan externa utrustningar kopplat till mixerbordet. Men använder den även till att mäta ljud i lokaler. Ena anslutningen är kopplad till signalkällan och den andra till mätmikrofonen. När man flyttar mätmikrofonen i lokalen så kan man finna platser som ljudet är i motfas genom reflexer i väggar eller golv/tak. Jag har även ett inspelningsprogram som heter Kristal är mycket gammalt (2004) men klarar 16 kanaler och VST moduler.
Fas analysatorn är användbar till många mätningar i en studio. Exempel är att använda två mikrofoner i XY led. Men framför allt att leta upp olika fasfel i utrustningar. Detta med att lägga en referens signal i ena kanalen och mikrofonen på den andra. Råkade ut för ett flertal saker med banspelare so hade fellödda kablar. Kablar till studio monitorer som var fasvända samt även hörlurs uttag med samma fel. Det är inte alltid så lätt att höra detta. Men jag har även använt detta när jag har slut mixat musik. I dag så finns det många program i VST format för att använda i digitala musikprogram.
Audacity använder jag till lite olika mätningar. Dels funkar det mycket bar till ex: efterklangs tids mätning.
Samt att använda för att spela upp olika testljud som är lämpliga för att hitta fasförändringar i rummet. För att på detta sätt hitta var olika platser kan vara sämre att placera mikrofoner ex:
Under årens lopp har ja arbetet med några olika studio. Och haft äran att arbeta med ett antal mycket bra tekniker. samt jag har lärt mig mycket om ljudmiljö dels via Audioprodukter i Karlskoga och Bosse Hansson (finns inte längre med oss). Acke Svensson på KM Studion från 74-86. Samt ett antal andra musiker och studios. Var själv dansbands musiker ca: 10 år. Det är nu roligt att min son har tagit upp handsken gällande musik och studio. Hoppas att jag kan lära upp honom lite. Återkommer med mer info och bilder från sonens studio.
Nu kommer jag att visa hur jag mäter upp ett rum med VOX lådan. Bilder från detta hur lådan är placerad och mätmikrofonens placering kommer att finnas i ett PDF dokument. Som du kan hämta här. I dokumentet så visas mät kurvan för varje placering. Ovan ser du hur jag kalibrera ljudkortet och sedan ansluter respektive kabel. Efter som rummet är så litet så skall jag även göra en mätning med lådan vid golvet och mikrofonen uppe vid taket. Alla mätningarna är för att lära mig hur VOX lådan uppträder i olika lägen i förhållandet till mikrofonen. Anledningen är att lådan skall vara min referens när jag åker ut och gör mätningar. Vad jag just nu funderar över är om VOX lådan klara att leverera ett pistol skott/ballong. För att kunna mäta efterklangstiden i ett rum. Nu håller jag och en kompis på att ta fram en högtalarlåda för rums mätning. Det är en fyrkantig låda med fem st högtalare monterade fem olika riktningar. (bild nedan) Med tre olika typer av högtalare. Håller även på med att titta på slutsteg för denna låda. Det är på ca: 60W sinus uteffekt. Förhoppnings vis så kommer vi att visa både låda och mätresultat under hösten. Den har några viktiga parameter
(100 Hz, 1000 Hz, 2000Hz 4000Hz, 8000Hz, 16000Hz). Detta hoppas vi kunna uppnå med denna typ av låda och val högtalare.
När det gäller ljud och akustik finns det mycket att tala om. Men när man skall bygga en studio så är det många olika saker som man måste ta med i bilden ex: liv end/ded end. Vad skall man använda studion till. Var skall såg vara. Var skall trummor vara. Gitarr lådan Bas lådan. Så det är mycket att känna av när man skall utforma en studio. När man bygger ett kontrollrum har man en del andra frågor som man måste behandla. Basdämpning, första reflexen från monitorer. Hur skall man ta bort eller dämpa detta. När jag började så fanns det inget Internet att söka på utan man skaffade kunskaper genom att besöka olika studios och lyssna samt se hur man byggt. Jag vet att när jag ritade Sjunne Fergers studio så byggde jag en justerbar vägg bestående av ett antal grova plankor mellan golv och tak som man kunde vrida på. samt att golvet framför var ett hårt trädgolv. Tanken var att stränginstrument och blås skulle få stöd. Utanför var det ett dämpat område så att ljudet skulle dö ut. Även lutande väggar med spalter i. Hängande bafflar i taket. Dock hade man oftast inte datorer och mätutrustningar att tillgå. Utan det var lyssna och få känslan för hur det lät när man spelade. Samt prova var det låt bäst i mikrofonen.
Ett konstaterande.
Många har en uppfattning att en högtalare låter!!!!!. Ja i vissa sammanhang är detta riktigt.När högtalaren står i ett frifält Antingen ett dött rum eller ute i den fria naturen. Varför och hur jo när man skapar en högtalarelement resp en låda till detta så mäter man detta i ett dött rum. Detta för att få så rak frekvenskurva inom det hörbara frekvens området. Sedan kan man färga ljudet genom att använda olika trix. Ex: Närfältslåda (studiomonitorer) eller mellan fälts låda samt en låda för normala rum (Hi Fi). Den som man använder för att lyssna på musik hemma. När man har köp sina skivor. Men när du lyssnar i ditt rum hemma så låter det inte riktig som man tror att det skall låta. För det är inte högtalarlådan som låter utan ditt rum som du lyssnar i. Om jag köper en låda som kostar 85.000:- st och tror att den skall låta så mycket bättre än en låda för 4,000:- st så har du oftast fel. Varför jo det är rummet som du hör. Därför så köper många en EQ (equliser) och och varför när man har köpt en låda som mätmässigt är rak i frekvenskurvan. Skumt eller hur?. Nja inte för vad du hör är ditt lysningsrum inte dina högtalare. Det är därför som många lyssnare av musik testar högtalare i all oändlighet utan att träffa rätt och oftast så blir högtalarna dyrare och dyrare samt att även förstärkaren blir dyrare. Samma gäller kablar som ansluter mellan dom olika enheterna. Nu undra många vad jag menar. ja ett bostadsrum är inte anpassat till att lyssna på musik i. Därför låter antingen bas, diskant och mellanregister knepigt. Om jag överför detta till en studio där man ägnat mycken tid, arbete och pengar för att allt skall låta så bra som möjligt. Det är därför man använder olika mikrofoner att spela in med. Men när du sätter på din skiva så låter det inte som du tror. Därför att ditt lysnings rum låter på ett helt annat sätt.
Låt mig få förklara lite av mystiken. I ditt lysningsrum så finns det troligt vis en eller flera betongväggar med färg eller tapeter på. Vad gör detta med ljudet. Ljudet kommer att studsa ett flertal gånger innan det träffar dina öron och vare gång med lite tidsförskjutning. Olika frekvenser studsar olika så nu har du redan fått problem att uppfatta ljudet på rätt sätt. Både tiden och riktningen på ljudvågen skapar olika upplevelser av musiken beroende var i rummet du sitter. Därav så brukar Hi Fi vänner av den seriösa skara mäta upp sitt lysningsrum och där efter hänga upp olika saker på sina väggar. Detta för att få rummet att bli mer ljudtroget. Alltså att det är ljudet från högtalaren som hörs utan allt för stor inverkan av rummet. Många med olika hörselskador har svår att uppfatta tal ljud från TV och musik. Rummet skapar en ljudmiljö som örat inte tycker om. Om man kollar på den hörsel kurva som är hörbar för människan så är den inte skapad för att lyssna på ljud eller musik från en högtalare så därför så måste vi skapa en rättvisande miljö för detta. Ex: jag är 74 år hörselkurvan avta både inom bas och diskant. Därför måste jag använda hörlurar för att lyssna på Tv utan att mor blir hörselskadad. Dess utom så har vistats i många dåliga ljudmiljöer och skaffat mig Tinnitus med åren. Detta är saker som även skapar större problem med att lyssna på ljud. En av mina viktiga lärarna inom ljuåtergivning var Bo Hansson som ägde Audioprodukter i Karlskoga. Jag tillbringade många timmar hemma i villa och lyssnade på olika högtalarbyggen med varierande högtalakonstellationer. Samt även nere på firman. Där fanns det det mest att lyssna på samt alla mina år i olika studios under 70/80 talat. Och av denna anledning så har jag inte någon stereo hemma. Då jag inte kan skapa rätt miljö för denna. Så därför så håller jag och en kompis på att ta fram en lämplig referens låda för att kunna mäta upp akustik i olika rum. Varför detta då ja det är en bra fråga. Men ett är att man måste känna den utrustnign som man använder vet hur den berätta vad som finns och händer i rummet. Anledningen till detta bygge är att sådana högtalare är så fruktansvärt dyra att köpa. Mellan 25 till 45 tusen kronor till detta kommer förstärkare mätmikrofon programvaror och övrig utrustning som behövs. Troligtvis så kommer våran låda finnas tillgänglig att köpa från oss. Mer kommer i detta ämne snart igen. Har du funderingar och frågor kan du ställa dem nedan i lämna ett svar
Jaha nu har arbete börjat med test högtalaren. Högtalare och slutsteg beställt. Bilder samt resultaten från testningen kommer så snart vi är klara. Lådan är klar under helgen så under nästa vecka är högtalarna monterade. Sedan tar det några dagar innan vi kan börja att testa och mäta lådan. Första testerna sker i mitt foto/datarum. Sedan skall lådan provköras i frifält rum (ute i naturen) då vi inte har tillgång till ett dämpat rum. Nästa steg blir att testa den i skarpt läge. Är tängt att vara ett musikrum.. Som kommer även att vara ett inspelningsrum. Samtliga dessa mätningar kommer att redovisas. Men enligt beräkningar skall lådan fungera med ljudnivåer i större lokaler. Mätningen sker med 94,00 dB Z vägd kurva rak kurva från 25Hz-20kHz +-3dB det är min beräkning. Utgångsläget är 1kz 84.00 dB 1m från lådan centrum. Detta återstår att se om det kan funka. Beror lite på slutsteget kurva skall var 15hZ till 50k hz. Högtalarna körs utan något filter. Återkommer när lådan är monterad och vi börjar med uppsättningen för mätning. Undre tiden som Jörgen bygger färdig mät lådan så har börjat att samla in lite nya prylar. Dels så har jag fixat till den vagn som skall innehålla mätutrustningen. Monterat slutsteg ljudkort en kontakt list för yttre anslutningar dels förbindelsen till mät lådan och VOX lådan. Skaffat lie nya kontakter för kablar samt köp ny mikrofon kabel på tio meter så nu har jag tillgång till arton meter. Samt att jag har fundera över varför man aldrig skaffat en mikrofon för att mäta upp ex: hörn i rum och andra vinklar. Därför har jag nu köpt en SubZero SZM-S100 Shotgun-mikrofon. Har ett lämpligt frekvens register för att mäta i vinklar och hörn. Det lilla jag lyssnat på den desto mer imponerad blir jag. Jag vet att man jagat just sådan problem så länge man arbetat med ljud i olika lokaler.
Det är bar ett problem den är mycket känslig för berörings ljud. Därför skall jag bygga en hållare som gör den flytande i gummi band. Tror att detta kan bli ett nytt sätt att bearbeta de problem som finns samt vika frekvenser det är som spökar. Det blir ett intressant projekt att bita i. Detta är ett fenomen som jag grubblat på under några år. Vi får se vad testerna visar. Jo jag hittade även några lämpliga hängare till mät vagnen för att hänga kablar (IKEA) så klart so mycket annat. (Bilder på vagnen kommer så fort den är klar.) Ett problem var att vagnen var för smal för dator men det löser vi med att fixa till ett litet bord på toppen som blir skruvat fast i ställningen med vingmuttra så man kan ta bort skiva vid transport. Det blir inte riktigt så. Dels på grund av den epidemi som pågår. Så nu har jag letat fram en skiva som var ett litet ställ för bärbara datorer. Tog bort sidorna som var satt på sidorna. Vad jag fick med denna skiva var att det fans uttag för händerna och dom passade precis där man skall lyfta racken. Se bilder nedan. Väntar på rätt hållare för den långa riktmikrofonen. Den är på väg med DHL. Jag även skaffade en vridbar platta som är märkt i grader till riktmikrofonen så att jag kan noggrant rikta den mot hörnen och olika vinklar i lokalen. Så vitt jag vet så har ingen tests detta. Denna mikrofonen går långt ned i frekvensen runt 10-15 Hz. Så den skall bli roligt att testa detta. Väntar även på min mikrofonkalibrator Klass 1. Är på väg från Kina. Har även skaffat ett CAD program för att kunna rita upp rummet som skall mätas. (Sweet Home 3D) Är gratis och lätt att använda. Väntar nu bara att Jörgen skall bli klar med mät lådan (är en prototyp) så jag kan monter högtalarna i. Kommer att vara tre olika högtalartyper denna till att börja med. Den är byggd för ca: 40W effekt i 4 ohm. Har även beställt en minDSP med 4 kanaler för att kalibrera båda högtalare lådorna.
Såhär har jag enkelt testat lådan. Upptäckte att vid första testet så fanns det en del brister. Dels är sidorna något avvikande mot varandra (inte parallella). Därför så uppstod några konstigheter i dom övre frekvenserna. Detta kanske kan ändras genom att installera lite olika dämpmaterial. Har limmat lite isolerskum på vissa delar av insidan. samt limmat runt två av högtalarna. Efter detta så blev det en ny mätning och det visade att det var rätt väg att gå. Det är två viktiga frekvenser som jag vill ha så bra det går. Det är 100 Hz samt 1000Hz. men frekvenser runt 30-50Hz är viktiga samt 2000-4000Hz och det verka fungera OK. Så med DSP lådan skall nog lådan klara att ljuda upp en lokal. Så man kan göra en rättvisande mätning. Effekten är ca: 1W/75dB SPL Z- vägd kurva. Nu har lådan fått sin färdiga konfiguration och dämpmaterialet monterat. Nästa steg är att rätta upp frekvens kurvorna med DSP,en. Nuvarande kurvor håller på att sammanställas till ett pdf dokument som kommer att hämtas här. Man skall förstå att alla mätningarna påverkas av mätrummet. Så man skall prova lådan i ett annat rum när DSP enheten är monterad på mätvagnen. Detta för att kunna korrigera frekvens kurvan bättre. Troligtvis gör vi detta utomhus. Just nu så väntar vi på DSP enheten skall komma. Vi väntar även på att mikrofon kalibratorn skall anlända.
I knappen nedan så hittar du några av dom mätvärden som gäller för bara lådans frekvens svar. Mätningen gjordes med mät mikrofonen ca: 0,5m mellan högtalare och mikrofon. Kommer med värden även för mätningar mellan högtalarna alltså vid varje hörn. (A-B)(B-C) (C-D)(D-A) och sedan (A-E)(B-E). Med 0,5m avstånd mellan låda och mikrofon.
Nu har DSP 4/4 landat i min lilla mät vagn. Samt att även en ZOOM H1n är inhandlad. Så har jag monterat H1n på vagnen. på så sätt kan jag lätt läsa av mätaren. DSP,n är hämtade från Tyskland. Samt efter ett febrilt letande i lådorna hittade jag lämpliga förläggningar så att jag kunde montera den på undersidan av övre hyllan. Utan dessa kunde jag inte ansluta kontakterna i resp hål samt att kontakten för USB doldes. Har testkör hela utrustningen och det funkar exakt som önskades. Vad jag behöver nu är en möjlighet att komma ut i naturen så att jag inte har några föremål som skapar reflexer vid mätningen. Som tur är har jag stativ som räcker till i höjd för högtalarlådan bör var minst 3m ovanför marken. För att dels hålla koll på signalernas nivå och även spela in vad som händer under testen så kommer jag att använda H1 dels har den nivåmätare samt att den spelar i på två kanaler. Den kan var i drift under 15 timma om jag spelar in hela tiden med ett 32gb kort 24/96 wav filer antingen drivs den av en USB laddare eller ett powerpak. På bilden ligger den ovanpå slutsteget som för övrigt är ett labbslutsteg. Bilder från DSP program vara kommer så snart vi har labbat färdigt och fixat till kurvan i DSP,en. Om du är intresserad av få din studio eller kontroll rum upp mät. Gärna innan du börjar bygga din studio. Kontakta mig via kontakt formuläret nedan.
Här är den första testen med DSP boxen inkopplad. Vid mätning utan DSP så fans det dåligt med låg bas och en mycket höjd kurva mellan 200Hz till 5kHz. Nu vet jag att det lilla rummet som jag sitter i och mäter ställer till många underliga saker. Men jämfört med utgångsläget är det mycket närs som jag vill nå. Från 50-1500Hz så rakt som möjligt. Mätningen skedde med ca: 45 grader mot tre högtalare (A-B-E). Mätningen före DSP inkopplad kommer snart så ni kan jämföra kurvorna. Bild nedan DSP bild.
Detta projekt var helt underbart eftersom jag hade ett väldigt svårt rum att få ett bra ljud ur.
Så med denna underbara DSP ( the t. racks DSP 4×4 Mini)så fick jag ett helt annat och mycket rikare ljud samt en hel del instrument började komma fram
Så får ni chansen vid problem med ljudet i en svår miljö rekommenderar jag denna men helt öppna armar.
Vad vi använde sig av var REW programmet och test mikrofonen Behinger ECM 8000 med gamla versionen med transformator utgång på sig.
Sen hade jag sådan tur att jag kunde locka till mig min far som hjälpte mig med alla tester och inställningar.
Om ni kollar på kurvorna vart det riktig bra. Högtalarna jag använde Dom stora M-Audio lådorna som är på bilden heter M-Audio M3-6 wood .
https://www.thomann.de/se/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm
//Roberth
Var i dag ute och mätte lådan i fria luften hos Jörgen på hans gård. Det var liten möjlighet till regn men vi klarade oss. Först mätte vi med tre meter mellan högtalare och låda (höj ca: två och nitti). Högtalarn som användes vid mätningen är A-B-E (se ovan). Då hade vi besvär med en stor dipp vid ca:6,2kHz och kunde inte förstå varför. Men efter några tester med att flytta mätmikrofonen närmare lådan så förstod vi att det var gräsmattan som skapade detta fenomen. Dippen var bar på runt 150Hz bred. Så nu vet vi att gräsmattor dämpar mycket. Vi höjde inte högtalare då stativet för mätmikrofonen inte klarade mer ( var ett blixt ststiv). DSP,en fick följande utseende. Och mätkurvan blev klart godkänd. Inställningen på DSP,en är nu sparad så att jag vet hur högtalaren mäter. Men det är troligen så att jag måste byta ut högtalare E till en med bättre verkningsgrad och ett något lägre frekvens uttag. Det finns en 6.1/4 tum som kan passa. Kommer ev: att byta till en sådan. Spannet på lådan ligger inom +-3dB 40Hz till 10kHz. Vilket är helt OK
(bilder nedan)
Här har jag skapat en enkel plott över mäthögtalaren. Detta är utfört i mitt lilla rum och med DSP ens läge för frifält mätningen. Grön är 5kHz, Röd är 1kHz, Blå är 500Hz samt Svart är 100Hz. A och C är gamla JVC högtalare och B och D är dom nya. Men förändringen som syns för C högtalaren kan var ett litet läckage mellan högtalaren och lådan. Men de frekvenser som är viktiga har en relativ jämn läsning runt lådan. Mikrofonen är ca: 50 mm från högtalaren och ca:35 mm från hörnet. Det som stör är 5kHz vid C högtalaren i övre så funkar det ok för en högtalarlåda för ca: 1500:- Vi vet även att lådan inte är riktigt fyrkantig. Men nästa låda skall vi bygga lite annorlunda. Samt att E högtalaren skall bli en sex tum med högre verkningsgrad. Även A och C skall vara samma högtalare som B och D. Men det kommer när plånboken tillåter. Jo nu är mikrofon kalibratorn tydligen på väg in i landet. Skall bli skönt att få tillgång till den.
Fick ett nytt uppdrag i dag. Mäta en Yamaha NS-C300. Det är en centrum låda för ett större TV set. Som består av två stora golvhögtalare. Mja Yamaha jag är ingen beundrare av deras högtalare även om jag använt deras NS-10 som prov låda i olika studios. Nu så har ju mitt rum ganska svåra mät förhållande som bekant. Men vid första avlysningen var jag nog på väg att ställa den i garderoben. Men efter överläggning så skulle vi pröva med DSP,en. Resultatet blev betydligt trevligare i lysning hänseende. Jag har hittat en mycket intressant sida. Är en kille i Tyskland som arbetar med ljud och ljudmätning. Här är hans sida. Mycket läsvärd. https://www.jochenschulz.me/en/blog/
Efter jag arbetat med Yamaha lådan. Dels så har jag kopplat bord diskant elementet. Ändrat på dämpningen i lådan så blev mätningarna som syns till höger. Med hjälp av DSP enheten så fick lådan sin slutliga frekvenskurva enligt mätningen. Detta var mitt önskemål. Från ca 20Hz till 500Hz. Inställningarna för SUBBen är mycket enkel att göra. Skall även göra en mätning med mätmikrofonen 1m från lådans front samt högtalarens baksida när en vägg. Då får jag se om basporten gör sitt arbete. Den här lådan skall bar användas för att leta upp basnoder i lokalens hörn. Golv-tak golv-vägg vägg-vägg.
Här står lådan ca:40 cm från väggen med mikrofonen ca:95 cm från centrum av lådan. Dels så sveper jag med 10Hz till 450Hz samt 10 till 15kHz. Om man jämför mätningarna med mikrofonen vid högtalare och med 95 cm från lådan så ser man vad rummet påverkar ljudet. Använde DSP inställningen enligt ovan. Här är foton från mätningen.
Hej igen. Nu kom nästa smäll. Den högtalare som jag hoppades skulle göra min mät låda klar finns tydligen inte mer att köpa. Men med hjälp av Ljudia i Mariestad så har det löst sig med en annan högtalare som har samma egenskaper (bredband) 4″ dock något lägre verkningsgrad. (Visaton FR-10) Men som även går lite lägre i frekvensen (80 till 20kHz) samt att den var något billigare. Efter ett samtal så kom fem nya högtalare dagen efter. Kurvan ser inte så illa ut så DSP,en kan nog fixar det. För det område jag behöver för mätningen är
100 Hz till 10kHz ev något lägre. Så jag hoppas att Jörgen och jag kan snickra ihop den nya lådan under nästa vecka.
En annan smäll är att min beställda mik kalibrator har försvunnit under transporten från Kina. Det är AliExpress som sköter leveransen men tyvärr så har den försvunnit under transporten. Har beställt en ny via Amazon.de i förgår. skall levereras måndag eller tisdag. Så hädanefter litar jag inte på AliExpress som leverantör (ev blåst på 1200:-) Jag har väntat i fyra månader på leveransen. Sedan var priset ca: 150:- mindre från Tyskland inklusive frakt. Detta för samma kalibrator. I dag kom kalibratorn och den funkade enligt ritningen. Jag har även hämtat skivan som skall kapas till till den nya lådan. Så nu kan vi börja bygga vår nya mät högtalare. Alla delar är på plats. Nät allt är färdig så kostar lådan ca: 6000: kronor. Har redan fått förfrågan om att mäta upp en studio. Så när jag har gjort alla mätningar på lådan så bär det i väg. Som vanligt så lägger jag upp mätresultat för lådan här på sidan, med bilder. Har även fått ett jobb med fotografering så kan dröja några dagar innan jag kan mäta upp lådan. Men i morgon skall jag prova en ny mätning på subbasen. Har stängt till basreflex porten på baksidan. Kan ev ändra något på frekvens kurvan vi får se.
Hej igen . När jag skulle prova min mikrofon kalibrator blev jag mycket besviken. Inte på kalibatorn utan ljudkortet. Ljudkortet klarade inte av att förstärka mikrofonsignalen ordentligt. Volymkontrollen för mikrofonsignalen var omöjlig att justera till 94.5 dB Antingen så blev det långt under eller max. Så nu har jag beställt ett nytt ljudkort. Tydligen är kortet avsett för mycket lägre signalnivåer. Angående den nya testhögtalare så börjar vi bygga denna under nästa vecka. Det är sågning samt montering och limning. In med isolering kablar med kontakter sedan högtalare med skydd. Sedan är det dags att mäta upp lådan. Skall bli spännande att få testa med dom nya högtalarna i lådan. Kommer med bilder så snart vi börjar. I dag kom mitt nya ljudkort samt även min utrustning för att kunna mäta signalnivåer (spänning för högtalare). Jag måste modifiera denna lite så att jag kan mäta vid dom två banapluggarna.
Då det nya ljudkortet var något större så fick jag ändra på placeringen av utrustningen. det betydde inga större problem. Då det fanns en hylla som var tom samt att hålen för DSP,n passade bara genom att flytta upp den och vända den i rätt läge. Kablarna hade rätt längd så det var bar att koppla allt. Mikrofon kalibreringen funkade OK med 94.0 dB. Däremot så hade jag lite svårt med rattarnas läge då man inte såg var märkningen fans. Så jag fick modifiera med att klistra vit tape i spåren på ratten. Samt att när man tryckt in knappen för 48V inte fans någon indikering. Det finns mikrofoner som man inte kan koppla in eller ur utan att stänga av 48V spänningen. Skall skriva till Gear4music om detta. Och påtala problemet som kan skapa problem. I annat fall så är ljudkortet mycket bra.Tyvärr så är det något fel i programvaran eller i ljudkortet för det låt inte riktigt rätt. Har återsänt det till leverantören. Och beställt ett nytt ljudkort.
Nu är den nya lådan tillskapad och monteringen påbörjad. Sidan har ett eget monterings. Så då måste dom fyra sidorna först limmas ihop sedan skall topp och botten tryckas in i lådan till den lilla kanten ligger mot sidorna. Limningen förstärks med små stift i kanterna. När jag har testat lådan skall den spacklas och målas. Troligen i någon turkos blå färg. Vi har förberett att montera tv lådor till beroende på hur mätningarna går. Jag vet att samma högtalarelement används av en kille från Tyskland där han har byggt en monitorlåda med ett element till sin studio sam att han byggde ett antal högtalare som han sedan har sålt. Här är sökvägen. https://www.youtube.com/watch?v=grmisvdAnXo
Mätlådans högtalare och galler är monterade. Skall bar koppla ihop högtalarna och ansluta botten delen. Sedan är det dags för testkörning. Nu är alla högtalare sammankopplade så att nu är det dax att börja test köra alla högtalare var och en för sig. jag har inte limmat bottenstycket än. Detta för att jag skall kunna öppna och göra förändringar om det behövs. Ett problem var att dom kontakter jag köpte för att ansluta mot kontakterna på högtalarna var av mycket dålig passform. (köp på Ljudia) blev mycket besviken då man måste köpa två påsar (stor och liten kontakt) med många kontakter i. Jag behövde bara sex stycken. Resterande kommer jag att slänga bort. Det roliga är att högtalarna levererades av samma firma. Nedan ser du mätkurvrorna för högtalaren där jag inte har limmat fast bottenstycket än. Har provat med både dämpmaterial och utan det blev ingen skillnad. Så måtten på lådan blev rätt i andra försöket. Mätkurvan ligger inom +-4 dB och frekvensen 100-10kHz har inte justerat DSP,n maximalt än. Har inte kollat vad som är maximalt ljudtryck ur lådan vid full effekt ännu. Måste hitta en lämplig plats för det. Men först skall jag limma bottenstycket samt spackla och måla lådan.
Den blå lådan är nästan klar. Den skall bara slipas och målas med sista lagret av blå färg. Så snart jag kan kommer jag att mäta lådan i frifält (utomhus) för att se vad som kommer ut ur högtalarna samt gör en ny 360 graders plot. Ev kommer ja att lägga lite silikon under fästplåten för att vara säker på att det är tätt mellan lådan och högtalarna. Provade med att klippa till en mm gummiduk men det blev inte bra. Skall mäta lådan med DSP samt utan och se hur det blir. Har bar kört med mycket låg effekt vid mätningarna (måste tänka på mor). Återkommer när mätningarna är klara med mer uppgifter. Som synes nedan så har jag bytt ljudkort. Anledningen var att SubZero kortet intet funkade som jag önskade. Så jag bytte ut det till ett Focusrite 2i2 i ställe och det funkar perfekt för mina önskemål var inga större problem att byta på GEAR4MUSIK. Dom fixade det så jag är nöjd. (se bilder nedan) Det var dock nästan tusen kronor dyrare. Men det är som det är. Kommer snart med mätresultat om några dagar. Blir dok mätning i mitt lilla rum och mikrofonen nära högtalare. (se bild på sidan)
Hej det är ett tag sedan jag skrev något här. Men nu börjar saker och ting komma på plats. Dels har det varit några längre resor. Samt väntat på olika beställda delar. Sedan har jag varit och hämtat en förförstärkare och slutsteg av märket PROTON Försteg 11 samt slutsteg 1100. Båda är ett antal år gamla och kan ev räknas rariteter. Efter olika tester så konstaterade jag att för att få försteget användbart så krävs en hel del arbete dåde med sprejburken samt lödkolven.ev måste några komponenter bytas ut så frågan är om det är lönt att lägga ned arbetet på det. Slutsteget har också några små fel men det fixade jag med lödkolven. Det behöver dock köras några dygn för att komma i trim samt ev måste några mindre komponenter bytas ut. Systemet är lite unikt då fronten är i koppar färg. Problemet är att utrustningen ha ståt i förvaring under många år i kanske inte rätt miljö. Vet att ett slutsteg som är genomgånget och med garant sålts för ca: 3000 kr. Ägaren har ett antal andra rariteter som jag skall kolla upp åt honom. Återkommer om detta. Men när jag får tid skall jag mäta upp slutsteget och se hur det fungerar. Effekten är 50W i 8 ohm men klara transienter och leverera upp mot 280W. Slutsteget har VU-mätare som visar hur mycket uteffekt som man använder för tillfället. Är faktisk ganska rättvisande. Kollade med 1W 1kH (2.63V) ut till 4 ohm högtalare. Visade 94dB vid 1 meter till mätmikrofonen. Det finns ett antal olika youtub videor i ämnet som kan vara intresata att kolla på.
Här är en del av dom beställda produkterna som jag väntat på. Och som ja omedelbart börjat att bygga om till min egen uppsättning av testutrustning. Box nr:1 är avsedd för att mäta högtalarens inpendans samt även mäta utspänningen från slutsteget till högtalarlådan vid 1W en meter samt lite andra värden som är viktiga att ha. Har även köpt lite andar kontakter som jag kan ha behov av. Har även skaffat ett par små billiga högtalare som jag kan använda när jag testar slutsteg och förstärkare. Som info den mikrobrytare jag köpte. Dög inte så jag har kopplat bort denna. Skall köpa en ny från ELFA.
Mät boxarna är från Thomann. Passar perfekt för ändamålet och är mycket billigare än att bygga med egna med lösa delar. Kosta bara strax över 200.kr. Har bara ändrat på kontakterna på ovansidan samt på en kotntakt på sidan. Har även lagt till en mikro omkopplare för att kunna mäta olika värden. Den övre boxen använder jag för att mäta inpendansen på högtalare. Samt att jag kan kontrollera mätspänningen som driver högtalaren bör ligga på ca:0.600-700 mV. Den undre använder jag för att mäta späningsmatningen till högtalarlådan (2.83V) för 1W och 1 meter mellan lådan och mikrofonen. Anslutningarn på boxen övers är från höger matning från slutsteg kontakten bredvid kopplas mätobjektet in och dom två telejacken går till ljudkortet. Kontakten på sida är för att mäta matningsspänningen. till högtalaren. Den nedre lådan är för att näta upp effekten på den färdiga högtalarlådan.
Här kommer dom första mätningarna på mätlådan. På bild 1 så visas samtliga 5 högtalare uppmätta var och en för sig i lådan. (lådan har roterats framför mätmikrofonen med membranet ca: 20mm från mikrofonen. Dm gröna linjen är högtalaren som sitter på toppen av låda. den har en liten annorlunda kurva och är så avsett.(om du klickar på bilderna så blir dom större). Bild nummer 2 är inpendansmätningen på lådan med fem högtalare. Högtalarna är samtliga 8 ohm. 2 x 2 seriekopplade för 16 ohm samt samt sedan parallellkopplade till 8 ohm samt högtalaren på toppen är parallell med dom andra. Med 5 högtalare kopplade så kommer impedansen bil mycket högre än den reella resistansen som är ca:3.85 ohm. Där för så krävs det mycket av slutsteget som skall klara av att leverera nog med spänning. Har ännu inte kört högtalaren fult ut så jag vet inte hur hög SPL den klarar. Har dock kört den till 94 dB SPL i mitt rum men då var min fru ute. Som tur var och jag hade ca: 48 % kvar på mitt slutsteg som lev ca: 90W 4 ohm
Hej i gen. har nu försökt att snpassa Sub basen (Yamaha) med den Blå lådan. Och efter lite pillrande på DSP så lyckades det riktigt bra, ja efter dom förhållande som jag har för att mäta ljud. Men tanken är att jag skall köra mätning med den Blå lådan först och sedan suben. Därför att man utför olika typer av mätning. Med Blå lådan så mäter man rummet i stort medan med suben letar man fram basnoder. Då använder jag även den andra micken (SubZero SZM-S100 ) som är en riktmikrofon som också är ganska bra i just basområdet. Med denna mätningen så hittar man dom problem som bastoner kan ställa till med besvär i ett rum. Så som motfas vågor så att vissa frekvenser dör ut eller att visa förstärker och höjer basljudet. Det är även dom svåraste ljuden att hitta men oftast enklast att dämpa ut om deu vet var dom kommer från. Övriga frekvenser är oftast reflexer i närområdet och lättare att hitta. Dom största problemen är att man har börjat att hänga en massa saker på väggarna utan att veta vad man gör. Detta betyder att ljudreflexer kan ha flytta sig i rummet. och skapa andra problem. Sedan är det så att om man skall spela in instrument som är akustisk eller via högtalare samt sång. Så vill man inte att den delen är akustiskt död. Så därför behövs olika mätningar av ljudmiljön.
Efter några ändringar i den Blå lådan så har en del av mätvärdena ändrats till det bättre. Bland annat frekvensgången och fasningen mellan elementen samt jämnheten mellan elementen. Samt att jag har även limmat kanterna på högtalarna. Tror att det läkte ut luft mellan högtalare och låda.
Vid ny mätning av impedansen på lådan visar den på (12-18) ohm
Här är mätningen av alla fem högtalarna. A till D (D är topphögtalare) Totalt ligger frekvens området på +/- 3 dB för alla fem högtalarna. Det är ca:3 dB bättre än förut. Jag har även mätt mellan högtalare A till B med början från A 90 grader till 45 grader (hörn på lådan) och slutligen till B 90 grader. Avstånd mikrofon högtalarlåda ca 8 cm
Ljudmätning av Vardagsrum!
Jag ha nu lyckats att få tillgång till vårat vardagsrum för att få göra en mätning av detta. Vad jag gjorde var att placera mäthögtalaren så nära mitten av rummet som möjligt. Mätte med lasermätaren så att högtalare hamna på rätt höjd. Hade redan klart med mätpunkterna på min enkla ritning över rummet. (se bild till höger)Vad jag även gjorde var att jag monterad min ZOOM H1n för inspelning parallellt med mätmikrofonen för att koppla den till min lilla Windows platta med ett program som mäter fasfel i ljudet som kommer till mätmikrofonen. Mikrofonen ä kalibrerad till 94dB. och kör med korigerringskurvan. Ljudnivån från högtalaren var ca: 74dB+.
Som man kan se så upptar golvytan av två st kraftiga soffor med ett bord mellan sofforna. Samt att vid andra väggen står två bokhyllor dels med glasdörr på närmre hyllan och i mitten står en Tv. Sofforna är ganska kraftigt stoppa av bra material. Detta visar sig i mätkurvorna. Mätningen till höger mätning 1. Mikrofonen en meter från högtalare. (se ritning ovan)
Mätning två där är mikrofonen placerad till vänster av bokhyllan. I hörnet av väggen. (se ritning ovan) Som man kan se så är den lägre frekvensen något högre. Detta på grund av att mikrofonen inte är lika påverkad av sofforna. Samt att även hörnet höjer låga frekvenser något.
Tredje mätningen. Dät står mikrofonen i ett litet hörn men med en öppning mot köket. (se ritning ovan) Detta skapar en annan lågfrekvent karaktär som syns på kurvan. ex 200 till 400 Hz
Fjärde mätningen sker bredvid dörren av sovrummet. (se ritning ovan). Alltså på andra sidan av rummet. Där finns en del förändringar i frekvenskurvan. Även här påvärkar troligt sovrummet en del.
Som man ser här på dom sammanslagna kurvorna. Är det l basområdet dom största förändringarna sker. Samt var lyssningen sker. Då jag dels har en kraftig tinnitus sam en skadad hörsel. Genom arbete in svåra ljudmiljöer så har jag svårt att uppfatta vad som sägs på Tv. Så jag får använde hörlurar
När man tittar på mätkurvorna så kan man dra vissa slutsatser men man kan inte var riktigt säker vad som skapar dom olika problemen. Så därför skall jag göra en ny mätning där jag placerar mikrofonen i respektive dörröppning och se vad som händer. Och även på bordet mellan sofforna. På bilderna ett till tre visar mätplatsen. Mätning nr 4 glömdes bort att ta.
När jag mätte vardagsrummet så var alla dörrar öppna. Detta fick mig att undra vad som kunde ändra om jag mätte i öppningar till rummet. Därför så ville jag mäta i öppningarna för att se vad som hände när dörrar var öppna till rummet där ljudkällan ( högtalaren) var. En liten skillnad kunde mätas. Att basen var påverkad av öppningen.
Men även hur rummet som låg bakom öppningen påverkar en del. Dels storleken på rummet och utformningen. Så med andra ord så verkar inte att öppna en dörr i ett kontrollrum eller studio. Ge någon possetiv påverkan utan snarare försämrar ljudåtergivningen i rummet där högtalaren är placerad.
En sak som även påverkar är var dit rum ljudkälla finns i förhållandet till dörren. Som man kan se av kurvorna så är frekvensen upp till 100Hz som påverkas mest men även 10-100Hz förändras beroende på hur utrymmet bakom öppning ser ut.
Jag skall försöka att spela in datorarbetet när jag utför en ljudmätning och lägga upp detta som en filmfil.
Sedan sist har en del saker hänt. Dels ah min son bytt ut sin mixer då en del reglar slutat att fungera. Så när vi skulle byta ut dessa så visade det sig att dom inte fans längre som resrvdel var det bara att skrota mixern. Nu har han köp ett Allen&Heath bord detta är 24/8 kanaler. Som han tycker låter mycket bättre.
Samtidigt så byggde om patchpanelerna så att dom hamnade vid sidan om mixern. Samt att rack panelen har fått lite nya tillbehör.
Dels så hade han turen att hitta en Behringer master kompressor som har en del intressanta egenskaper. Du kan välja hur du kan komprimera inom vissa frekvensområden ex: bas/bastrumma den innehåller sex olika frekvensområden där d kan ha olika kompressor lägen. Det är därför den kallas för
master kompressor.
Patchpanelen har fått ett lite bättre läge att arbeta med. Den nedre panelen skall användas endast för olika gitarr anslutningar. Mer kommer om detta när vi har bestämt hur den skall bestyckas.
För egen del ha det även hänt några nyheter. Dels har jag köpt en subbas låda. Bygd på en 10″ baselement med 150W A/B slutsteg. Det är ett företag i Örebro som utvecklat lådan. Säljs bland annat via BRL Den skall används för lågfrekvens mätning i studio och kontrollrum samt träningslokaler och allmänna lokaler.
Text från tillverkaren:
kraftfull aktiv subwoofer, med en byggkvalitet som får konkurrenterna att darra. Med ett nyutvecklat slutsteg, en förbättrad basport-teknik och ett 10″ element med enastående prestanda, så har den här baslådan en återgivning som lämpar sig lika bra för musik som till film. Slutsteget lämnar 150 Watt kontinuerligt vilket ger en extremt god kontroll. Man har valt klass A/B-tekniken för att den låter bäst i klassen. Med både låg- och högnivå-ingångar kan basen kopplas med alla förstärkare – stereo som hemmabio!
Aktiv subwoofer bestyckad med ett långslagigt 10″ element med RPC-kon (Reinforced Paper Cone)
Kraftfullt Klass A/B-slutsteg på 150 Watt RMS, 300 Watt peak
Variabel delning mellan 35 till 150 Hz
Bakåtriktad HC (Horn Curved) slot-port ger lägre distorsion och bättre luftflöde
Auto on/off-funktion
Har både lågnivå och högnivå-ingång
Spelar linjärt ner till 35 Hz – räkna med att få rätt muller till filmeffekterna
Exemplarisk byggkvalitet med en vikt på hela 19.2 kg
Tyggaller med gummi/metall infästning
Stabila gummifötter
Designad och helt utvecklad i Sverige!
För egen del så passad lådan perfekt för akustikmätning i alla lokaler hitentils. Nivåerna från lådan klarar upp till 95dB i en lokal på 10X10X3m. med lådan i centrum av rummet och mätmikrofonen 4,5m från lådan och 1,5m höjd. Kommer med bilder när alla mätningar är klara.
Jag har även arbetet fram en låda som är endast för taluppfattning. Detta för att kunna mäta hur svårt det är att uppfatta tal i ett rum. Den är endast filtrerad till talets frekvensområde. Filtreringen sker med DSP utrustningen. Genom att kunna justera kurvan i lokalen kan vi se när det är lättast att klara av att hör vad som sägs. Lådan bygger på ett par 4,52 element som är bredbandstyp med mycket stora magneter. (Skall byta ut diskant elementet). Drivningen sker vi slutsteget i mätvagnen. Mätkurva kommer senare när allt är utprovat och klart. Dom vita bitarna som ligger framför är fötter för att minska vibrationer i bordet där högtalaren står. Kommer med mätningar på vibrations utbredningen från högtalaren senare. Dom är avsedda för att monteras under ex: tvättmaskin och kostar 120. kronor för 4 st. Vi använder dom monterad dubbla på varandra. har kollat lite och det är det bästa vi provat hittills. har beställt en kontaktmikrofon för att kunna mäta noggrannare. Återkommer med mer info senare.
Anledningen till denna högtalare är att jag genom åren arbetat i svåra ljudmiljöer på 70 och 80 talet fått tinnitus. Sådant drabbar många som arbetat med ljud.
För att kunna ha en fristående tongenerator vid mätningar så hittade jag ett program som heter (VB-GENERTAOR är gratis har ett antal funktioner som är bra att ha) som jag kan köra på min lilla dator (LAMINA) som ha pekskärm. Programmet har kalibrerade knappar för singnalninvåer i dB. Använder mitt lilla Behringer ljudkort för utnivå till mätobjekten. Används bland annat för att kolla att kablar är kopplade rätt in i mixerbordet samt i patchpanelerna.
Jag har monterat datorn på ett litet rör som arm och med ett fäste som är fastskruvad på sidan av mitt mätbord. Se bifogade bilder.
Det har blivit lite nya saker i min mätvagn. Ett nytt ljudkort av typen Focusright Scarlet 4i4. Detta för att jag skall kunna göra lite flera tester. Återkommer om detta senare. Det gammal Focusright 2i2 kortet kör jag på min lilla Lamina dator.
Samt att USB porten på min DSP packade var felmonterad från fabrik. Ringde Thomann och påtalade problemet. 3 dagar senare var problemet löst en ny DSP var monterad i nätvagnen. Mycket snabbt löst av Thomann. Så därför så köpte jag det nya ljudkortet av dom. samma sak där 4 dar och kortet var i mätvagnen. Därför kan jag stark rekommendera Thomann. Håller på att bygga en liten pach med 12 kablar för att slippa krångla med kablar på baksidan varje gång jag skall byta anslutningar. Väntar bara på lådan som den skall monteras i. Kommer troligt att sitta undersidan av DSP,n. Tyvär så är den endast för obalanserade anslutningar men detta år inga problem då kablarna är så korta. Måste bara hitta ett bra sätt att fästa gamla ljudkortet i vagnen så att det sitter still. Men det löser sig nog. Jo varför jag valde 4i4 kortet är att mikingångarna och har mycket högre dynamik samt mycket högre kvalitet. Detta är viktigt när man skall kalibrera signalnivåerna.
Här är kopplingen för ljudmätning. Dels akustikmätning från 20hZ till 20khz. samt högtalare för att mäta tal återgivning.
Ja när det gäller att mäta ett rum. Så är det några saker man måste tänka på. Jag skall försöka gå igenom några av dom.
1: Jag försöker lyssna hur jag uppfatta rummet.
2: Hur skall jag börja att mäta upp rummet.
3; Var börjar jag att sätta upp min mätutrustning. Var är början och slut på rummet.
4: Följer det mät schema som ja alltid använder ( för då vet jag vad jag mäter). Detta är viktigt för då missar man inget viktigt. Mätning är mycket en erfarenhet när det gäller olika lokaler.
A: mina normer ärt att mäta ut frekvenser som är bra ha.
B: vad skall rummet användas till.
C: Vilken typ av ljud skall förekomma ex: tal, instrument. bild, video eller för mixning.
Hur många skall vara där samtidigt och ev vilken utrustning och som bör användas.
Nästa steg är att koppla upp mätutrustningen och kalibrera alla viktiga värden. Så som ljudkort. mätmikrofon, mäthögtalare och att mäta fram var varje mätpunkt är i rummet. Markera dessa ex: med en tape. Använd alltid fasta normer för kalibrering. Högtalare skall levera samma ljudnivå ex: 74-94 dB vid en meter beroende på rummets storlek (använd en ljudnivåmätare som du vet är kalibrerad). Jag har en billig mätare från Parkside och jag kalibrera varje gång jag skall använda den.Att mikrofonen har en cailbrerad mätkurva inmatad i programmet.
Jag använder oftast en inspelningsutrustning monterad vi mätmikrofonen (ZOOM H1n). Detta för att dokumentera mätningarna. Oftast har jag en liten skrivare med så jag kan dumpa ned mät kurvan till.
Oftast mäter jag med utgångsläge från vad man från början skall använda lokalen till. Ex: lektionslokal. För filmvisning eller musik. Eller bara som mixnings plats. Detta avgör vad jag letar efter i del av mätningarna ex: om tal är viktig så att åhörarna skall oavsett sittplats skall ha full hörbarhet. Då brukar ja använda min lilla låda som motsvarar en talare på en viss plats i lokalen.
Oftast mäter jag med utgångsläge från vad man från början skall använda lokalen. Ex: lektionslokal. För filmvisning eller musik. Eller bara som mixnings plats. Detta avgör vad jag letar efter i del av mätningarna ex: om tal är viktig så att åhörarna skall oavsett sittplats skall ha full hörbarhet. Då brukar ja använda min lilla låda som motsvarar en talare på en viss plats i lokalen. (Mer kommer om detta med bilder) Jag brukar ofta använda min DSP för att kalibrera till lämplig hörbarhet vid tal och när jag sedan kollar mätningen och jämför DSP,s (en digital signal processor som hanterar ljudet i analoga kretsa) så via kurva får man mycket mer info om ljudutbredningen i en lokal/rum. Därför använder jag även en mycket riktad mikrofon (en supercarioid) som är kalibrerad. kalibrerings filerna laddas in i ljudkortet via REW,s programvara
Varför behöver man läran om akustik när man skall skapa sin ljudmiljö.
Hemma, i studio, kontroll rummet och sin hemma studio. Ja det avgörandet är svårt att behandla. Men följande är viktigt att tänka på. Hemma så är det tystnaden som är viktig, taluppfattningen när man samtalar och att när man tittar på TV. Så skall det var så att man upplever ljudförståelse i alla dessa tillfällen. När vi kommer till studion är situationen annorlunda. När man spelar in akustiska instrument vill man att dom skall få stöd av lokalen (får inte vara för död) samma gäller för sång. Däremot när man spelar in elgitarrer, bas eller K-bord skall det var så dött som möjligt. Då skall bara förstärkaren låta. Slagverk brukar vara vara mer problematiskt, Där kan man behöva lite stöd av rummet. Alltså är det många faktorer att behandla. När det gäller mixer rummet är det helt andra kriterier som gäller. Samma är det rum som används i sin hemma studio. Där oftast uterummet är begränsat. Där uppstår som regel noder i fas och i ofas detta kan generar att vissa toner blir för starka och andra dör ut. Detta är oftast i området 20Hz till 500 Hz. Ja hur skall man kunna ta reda på detta gällande i alla fallen. Av egen erfarenhet så börjar man med att gör en mätning av lokalen/rummet. Nu får man en bild över vad som händer med ljudet vilka frekvenser som som blir för höga och vika som dör. Då kan man börja att bereda rummet på lämpligaste sätt. Där kommer kunskapen om akustiken in. Att kunna förstå vad som gör att dessa variationer uppstår och hur åtgärda dessa. Det är den inre hanteringen av rummet. Sedan kommer det som påverkar rummet från utsidan så som ljudläkage i dörrar och fönster. Ljud som går genom väggar eller ventilations trummor. Jag har arbetat med ljud på olika sätt från 60,talet fram till 2000 talet. Och ar sett många olika både bra och dåliga lösningar. Har även arbete med skolan och deras problem. Har även arbetat med Hi-Fi system i pro klassen samt ett antal olika studior. Allt från akustik till montage av kabel dragning till montera och felsök i ett antal mixerbord från pris 25.000:- till 1.000,000:-. Men det som är viktigast for mig är ljudkvalitet. Jag råkade ut för tinnitus redan i början av 80,talet. Och detta har följt mig sedan dess. Detta betyder att man har lärt sig vad en god akustik betyder i alla lägen. Sedan är en faktor i detta efterklangstiden. Denna mäter man samtidigt med frekvenssvepet där är avgörande för uppfattning av rymd i ett rum alltså mellan dött och levande. Men detta är ett eget kapitel som jag återkommer till senare vid en lämplig mätning.
För närvarande så pågår arbete med Roberth´s mixer och koppling mellan alla tillbehör. Så jag ha lött en mängd kontakter på mulltikabalar mellan mixer och patch paneler/ljudkort. Jag har även kört alla kablarna med test i REW för att se att allt fungerar som dom skall. Men vi håller även på med ett projekt med transformatorer (för att koppla balanserad utrustning) till mixer och annan utrustning. Ett av dessa är att fixa gitarren´s koppling direkt till mixerbordet. Så därför har jag köpt några lödkort för att montera div utrustning som behövs för att anpassa nivåer och transformatorer till lämpliga nivåer. Under detta arbete så upptäckte jag mina universal instrument inte klarade av att mät så låga nivåer som pickuper på en gittar. Så då letade jag efter lämpligt matinstrument som kunde klara detta. Så nedan har jag detta mätinstrument. Sedan kom funderingen på lämpliga kopplings sätt. Detta löste jag med stift för D-sub kontakter som jag lödde fast på korten och på lämpliga kablarl. vad jag väntar på är några motstånd, kondingar och vridpottar.
Äntligen har jag hitta ett instrument som mäter i RMS . Är en multimeter med USB anslutning. Det heter Mollic VA18B. Det medföljer USB anslutning (fiber) samt programvara. Det är också mycket billigt cirka: 580 kronor.Det är även kalibrerat från början. Klara av att mäta ned till 0.001 mv. Vilket är viktig när man skall arbeta med signalnivåer inom
studio ljudmiljö. Men en sak som är jättebra är att man kan få värden att registreras på datorskärmen. Som sedan kan skrivas ut eller sparas i en fil. Programvaran följer med till multimetern. Vet även att uppdatering av drivrutiner finns att hämta för PC-Link. Tror även att mer avancerade programvaror finns att köpa till.
Hej kära vänner. Nu är jag tillbaka. Det har varit en lite svår tid Med div sjukdomar och andra skador. Hos mig och några nära anhöriga. Och en del andra små arbeten i sonens studio. Dels har det varit problem med mixer,n samt att anslutningar mellan instrument och viss utrustning. Detta är anledningen att jag byggt en mätplattform. Som jag berättar om nedan.
Anledningen till plattformen är att en del boxar som man köper på nätet inte fixar det dom skall göra. Så då började jag att fundera på hur man kan testa fram en bättre box. Dels mellan mixers utgången och till andra önskade utrustningar som oftast har högohmiga ingångar alltså 600 ohm ut och mellan 5-10kohm in. Utan allt för mycket motstånd och kondensatorer. Detta medför oftast fasändringar på signalen och andra fenomen. Ett problem är att transformatorer är oftast väldigt dyra och är anpassade för olika kopplingar och inpendanser (påverkar frekvenskurvan). Ex: den svarta kapslade transformatorn är för talfrekvensen (300-10Kz).
Därför så har jag köpt några små balanserings transformatorer. Audio (600-600 ohm 600-10K ohm)
Men dessa måste hjälpas att balanseras till övrig utrustning. In och ut på mixer är 600 ohm. Medan vissa utrustningar är högohmiga 5k till 10k. Och då kan man få både brus och brum in i signalerna och detta är inte trevligt. Så genom att bygga en liten test jigg har jag lyckats att lösa en del problem. De bilder som visas är dom olika delarna som behövs för att testa olika kopplingar. Vad jag köpte var några små lödkort. Fixade ett antal stift från RS232 kontakt don som jag skrotade. Lödde fast dessa dels på korten och ett antal kablar i lämplig längd. Några pottar samt motstånd och några kondensatorer. Men där upptäckte jag att dom arbetade i för låg frekvens. Så jag skall köpa några som är mer passande till indiandanserna i transformatorerna och belastningsmotstånd.
Jag har utfört ett antal mätningar med REW. Kommer att lägga ut resultatet på dessa så fort jag kan. Kommer även med bilder på uppkopplingen för att visa hur jag gör detta. Har nu byggt två nya små bord för mätdelen. Ett för dator och mätjigen samt ett bord för universalinstrumenten.
Därför så har jag köpt några små balanserings transformatorer. Audio (600-600 ohm 600-10K ohm)
Men dessa måste hjälpas att balanseras till övrig utrustning. In och ut på mixer är 600 ohm. Medan vissa utrustningar är högohmiga 5k till 10k. Och då kan man få både brus och brum in i signalerna och detta är inte trevligt. Så genom att bygga en liten test jigg har jag lyckats att lösa en del problem. De bilder som visas är dom olika delarna som behövs för att testa olika kopplingar. Vad jag köpte var några små lödkort. Fixade ett antal stift från RS232 kontakt don som jag skrotade. Lödde fast dessa dels på korten och ett antal kablar i lämplig längd. Några pottar samt motstånd och några kondensatorer. Men där upptäckte jag att dom arbetade i för låg frekvens. Så jag skall köpa några som är mer passande till indiandanserna i transformatorerna och belastningsmotstånd.
Jag har utfört ett antal mätningar med REW. Kommer att lägga ut resultatet på dessa så fort jag kan. Kommer även med bilder på uppkopplingen för att visa hur jag gör detta. Har nu byggt två nya små bord för mätdelen. Ett för dator och mätjigen samt ett bord för universalinstrumenten.
Soundcard Oscilloscope
och är skrivet av
Christian Zeitnitz
Priset i Sverige
153,10 SEK
(omfattar 25% VAT på 122,48 SEK: 30,62 SEK)
När jag började att testa tranformatorerna så upptäckte jag att vanliga audiokablar inte var bra nog för att mäta via ljudkortet utan det blev väldigt fel när jag använde fyrkantsvåg. kablarnas inpendans ställde till det. När jag kollade oå nätet hur andra gjorde så upptäkter jag att korta kablar med 50 ohm inpendans är det enda som funkar. Så det blen att beställa utrustning med rätta kablarna. Samt att jag beställde en ask med ett antal små trimpottar och även en ask med kondensatorer i varierande värden.
Så fort jag fått generator skall jag lägga upp bilder på utrustningen uppkopplad och med bilder på hur vanliga kablar uppträder med fyrkantsvågen.
Jag har tests några andra kablar ocg dom påvisar en liknade problematik med fyrkants. Dels en AKG blå mikrofonkabel ca 5m. Dels några olika patchkablar i olika länder. De tester jag har kört är via REW och stora ljudkortet